Site pictogram stijlstek.nl

Online B2B marketing: zoekwoordenonderzoek

Voorheen was de B2B marketing vooral offline. De laatste jaren is daar echter verandering in gekomen. Steeds meer bedrijven proberen via de online kanalen andere bedrijven te bereiken. De online B2B marketing wereld is onmisbaar geworden. Veel bedrijven die nu in de online wereld willen stappen, weten niet hoe het allemaal werkt. Daar komt een online marketing bureau bijvoorbeeld van pas. Marketing bureau’s verrichten werkzaamheden zoals: adverteren, websites bouwen, websites hosten, organische zoekmachine optimalisaties en zoekwoordenonderzoek. In dit artikel wordt er vooral dat laatste aspect uitgelegd. Wat houdt deze onderzoek nou precies in en waar kan het bij helpen?

Wat zijn zoekwoorden?

Bepaalde termen binnen de online B2B marketing wereld kan onbekend klinken. Vooral als je als ondernemer er net aan bent begonnen. Zoekwoorden zijn woorden die voornamelijk binnen de Google zoekmachine gezocht worden. Met een zoekwoordenonderzoek worden deze termen dus onderzocht. Dit onderzoek zorgt ervoor dat je de maandelijkse bezoekers, kosten per klik, moeilijkheidsgraad en het aantal concurrenten bekend worden van ieder woord. Dit wordt meestal via een speciale zoekmachine optimalisatie programma’s gedaan. Verder kan er geanalyseerd worden welke zoekwoorden binnen jouw eigen website al goed scoren. Door dit uit te zoeken kun je een gericht plan maken om een aantal van deze zoekwoorden nog beter te laten scoren.

Wat kan je ermee?

Door middel van deze zoekwoorden is het mogelijk om te bepalen welke woorden het best gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld de Google advertenties. Je weet inmiddels wat de kosten per klik en de moeilijkheidsgraad van de woorden zijn. Deze gegevens komen dus uit het zoekwoordenonderzoek. Stel dat het zoekwoord “online B2B marketing” een kost per klik van 2 euro heeft met een maandelijkse volume van 200 bezoekers en een ander zoekwoord genaamd “online marketing”, 5 euro per klik kost met een maandelijkse volume van 100 bezoekers. Dan is het logisch om te kiezen voor het eerste zoekwoord, omdat dit veel voordeliger is qua geld en prestatie.

Zoekmachine optimalisatie

Een ander voorbeeld waar een zoekwoordenonderzoek erg belangrijk kan zijn is binnen de zoekmachine optimalisatie procedure. Hier kun je exact bekijken welke zoekwoorden moeilijk zijn om in te positioneren en hoeveel tijd dat zou kunnen kosten. Zo kunnen er specifieke landingspagina’s binnen de website van jouw bedrijf aangemaakt worden. Deze pagina’s zijn speciaal ontworpen voor één of meerdere zoekwoorden. Doordat het specifiek is ontworpen, zal het binnen de zoekresultaten beter scoren op deze zoekwoorden. Dit is daarom een belangrijke gedeelte binnen het online B2B marketing procedure. Tijdens deze procedure moet er wel opgepast worden met deze optimalisaties, want er zijn bepaalde SEO regels die ieder marketeer wel kent. Zo moet je niet te veel van hetzelfde zoekwoord gebruiken binnen de landingspagina. Als je dat wel doet, zal je merken dat de vindbaarheid van de website binnen Google zal verslechteren. Probeer daarom deze werkzaamheden uit te besteden, als je de benodigde kennis niet hierover hebt. Het is essentieel om de juiste zoekwoorden te kunnen bepalen voor jouw website.

Mobiele versie afsluiten